Kedves Olvasónk!

Tekintettel a hatályos jogszabályokra,
ezt a cikket teljes terjedelmében csak egészségügyi szakemberek érhetik el.

Ha Ön egészségügyi szakember az „Egészségügyi szakember vagyok” gombra kattinthat és a tartalom az ÖN számára elérhető lesz. Amennyiben Ön nem egészségügyi szakember, kattintson a „Nem vagyok egészségügyi szakember” gombra és ez a tartalom az Ön számára nem lesz elérhető.

Érdeklődő betegek számára
javasoljuk a protexin.hu tanulmányozását.

Probiotikumok használata sportolók esetében

Fizikai aktivitást követő immunszupresszió:

A felső légúti fertőzések és az emésztőszervrendszert érintő problémák, különösen a hasmenés fokozottan jelentkezik intenzív edzés vagy verseny hatására. A sportolók tartós, intenzív terhelésnek vannak kitéve ezért fogékonyabbak a megbetegedésekre, amely a terhelés által kiváltott immunszupresszió következménye. Különösen a nyál IgA és IgM koncentrációjának és nyálkahártya védelemének csökkenése figyelhető meg közvetlenül az intenzív terhelés után, ami 24 órával ezt követően normalizálódik. A szupresszió mértéke összefügg a fizikai aktivitás intenzitásával és az edzés időtartamával és mértékével. A mikróbák ellen ható fehérjék és a granulocita aktivitás változását szintén megfigyelték ezekben a helyzetekben. Az immunmarkerek ilyen jellegű módosulása teszi lehetővé a mikrorganizmusok számára a fertőzés kialakulását. Továbbá a jelentős mértékű fizikai terhelés növeli a vékonybél permeábilitását, továbbá csökkent keringést és hyperthermiát eredményezhet a bélben. Az optimális működésben gátolt barrier funkció fokozhatja a gyulladásos válaszreakciót és beindíthatja a citokin kaszkádot, ami hozzájárulhat a gasztrointesztinális distresszhez a fizikai aktivitás során és azt követően.

Az edzés, mint stresszor:

Az intenzív edzésmunka jelentős stresszt jelent, ami negatívan befolyásolja a szervezetet. A verseny kapcsán érzett szorongás, aggodalom, az intenzív fizikai terhelés által kiváltott változások az immunitásban hasonlóak azokhoz az eltérésekhez, melyeket más típusú stressz- hatások váltanak ki. A gasztrointesztinális traktus baktériumok millióinak otthonául szolgál, melyek a bélhámot fedik és elsődlegesek az egészséges immun- és emésztőrendszer támogatásában. Jól ismert tény, hogy a stressz befolyásolja a „jó” és a „rossz” baktériumok egyensúlyát a bélben, a pozitív hatású lactobacillus és bifidobaktérium törzsek száma csökken, és ez a patogének elszaporodásához vezet.

Hogyan segítenek a probiotikumok?

Kimutatták, hogy a megfogyatkozott jótékony hatású baktériumtörzsek visszapótlása támogatja az egészséges bélflórát és helyreállítja az immunitást. A megfelelő bélflóra befolyásolja, hogyan reagál a versenyző az edzés és a verseny során kialakuló stresszre. A megfelelő baktérium-összetétel kialakítása és támogatása fontos az immun- és emésztőfunkciók optimalizálásához sportolók esetében. A jótékony hatású baktériumtörzsek segítik az élelmiszerek lebontását, a tápanyagok, étrendkiegészítők felszívódását és csökkentik a puffadás kellemetlen tüneteit, melyek negatívan befolyásolják a sport-teljesítményt. Ugyanezek a baktériumok támogatják a megfelelő fehérje hasznosulást megnövelt napi fehérje bevitel esetén és emellett gondoskodnak a megfelelő bélmotilitásról. A B vitamin esszenciális minden sejt energiatermeléséhez, azonban mivel vízben oldódó vitamin ezért rövid ideig tárolódik a szervezetben B vitamin tartalmú élelmiszerek fogyasztását követően. Az állandó energiaszükséglet biztosításához az egészséges bélflóra támogatja a B-vitamint tartalmazó készítményeket, hogy fenntartsák a normál szintet és ezáltal megelőzzék a kimerültséget A magas egyszerű-, finomított szénhidrátokat tartalmazó étrend támogatja a bélrendszerben a káros baktériumok és gombák elszaporodását ezért javasolt óvakodni ezek nagyarányú fogyasztásától, különösen közvetlenül az edzést megelőzően, közben és azt követően.

Több törzset vagy egy törzset tartalmazó készítmény?

A különböző probiotikus törzsek némileg eltérő pozitív tulajdonságokkal bírnak. A több törzset tartalmazó készítmények alkalmazása azért megfontolandó, mert a pozitív hatások nagyobb tartományát, az emberek és az állapotok szélesebb skálájához kínálja. Chapman és társai 2011-ben kimutatták, hogy a több törzset tartalmazó készítmények hatásosabbak lehetnek a tünetek nagyobb tárházával szemben, mint az egy törzset tartalmazó készítmények.

Felhasznált irodalom

  1. West NP, Pyne DB, Cripps AW, Hopkins WG, Eskesen DC, Jairath A, Christophersen CT, Conlon MA, Fricker PA. 2011. Lactobacillus fermentum (PCC®) supplementation and gastrointestinal and respiratory-tract illness symptoms: a randomised control trial in athletes. Nutr J. Apr 11;10:30.
  2. Lollo PC, Cruz AG, Morato PN, Moura CS, Carvalho-Silva LB, Oliveira CA, Faria JA, Amaya-Farfan J. 2012. Probiotic cheese attenuates exercise-induced immune suppression in Wistar rats. J Dairy Sci. Jul;95(7):3549-58.
  3. Gleeson M. 2000. Mucosal immunity and respiratory illness in elite athletes. Int J Sports Med. 21 Suppl 1:S33-43.
  4. Pals KL, Chang RT, Ryan AJ, and Gisolfi CV. Effect of running intensity on intestinal permeability. J Appl Physiol 82: 571-576, 1997.
  5. West NP, Pyne DB, Peake JM, Cripps AW. 2009. Probiotics, immunity and exercise: a review. Exerc Immunol Rev.15:107-26.
  6. Lutgendorff, F., Akkermans, L.M. &Soderholm, J.D. (2008) The Role of Microbiota and Probiotics in Stress-induced Gastro-intestinal Damage. Current Molecular Medicine. 8: 282-298.
  7. Food and Agriculture Organisation of the United Nations (FAO) and World Health Organisation (WHO). Health and nutritional properties of probiotics in food including powder milk with live bacteria. FAO and WHO Joint and Expert Committee Report. 2001.
  8. Salminen S, Nybom S, Meriluoto J, Collado MC, Vesterlund S, El-Nezami H. 2010. Interaction of probiotics and pathogens--benefits to human health? Curr Opin Biotechnol. Apr;21(2):157-67.
  9. Haywood BA, Black KE, Baker D, McGarvey J, Healey P, Brown RC. 2014. Probiotic supplementation reduces the duration and incidence of infections but not severity in elite rugby union players. J Sci Med Sport. Jul;17(4):356-60.
  10. Lamprecht M, Bogner S, Schippinger G, Steinbauer K, Fankhauser F, Hallstroem S, Schuetz B, Greilberger JF. 2012. Probiotic supplementation affects markers of intestinal barrier, oxidation, and inflammation in trained men; a randomized, double-blinded, placebo-controlled trial. J Int Soc Sports Nutr. Sep 20;9(1):45.
  11. Gleeson M, Bishop NC, Oliveira M, Tauler P. 2011. Daily probiotic’s (Lactobacillus casei Shirota) reduction of infection incidence in athletes. Int J Sport Nutr Exerc Metab. 21(1):55-64.
  12. Cox AJ, Pyne DB, Saunders PU, Fricker PA. 2010. Oral administration of the probiotic Lactobacillus fermentum VRI-003 and mucosal immunity in endurance athletes. Br J Sports Med. Mar;44(4):222-6.
  13. Cryan JF, O’Mahony SM. 2011. The microbiome-gut-brain axis: from bowel to behavior. Neurogastroenterol Motil. Mar;23(3):187-92.
  14. LeBlanc JG, Milani C, de Giori GS, Sesma F, van Sinderen D, Ventura M. 2013. Bacteria as vitamin suppliers to their host: a gut microbiota perspective. Curr Opin Biotechnol. 24(2):160-8.
  15. Chapman CM, Gibson GR, Rowland I. 2011. Health benefits of probiotics: are mixtures more effective than single strains? Eur J Nutr. Feb;50(1):1-17.

Küldjünk értesítést a legújabb
szakmai kutatásokról?

Kérdése, javaslata van?

Dr. Székely György (Fővárosi Önkormányzat Szent János Kórház és Észak-budai Egyesített Kórházai, I. Belgyógyászati és Gasztroenterológiai Osztály, osztályvezető főorvos) válaszol Olvasóink kérdéseire. Írjon nekünk »

 

Protexin