Tekintettel a hatályos jogszabályokra,
ezt a cikket teljes terjedelmében csak egészségügyi szakemberek érhetik el.

Ha Ön egészségügyi szakember az „Egészségügyi szakember vagyok” gombra kattinthat és a tartalom az ÖN számára elérhető lesz. Amennyiben Ön nem egészségügyi szakember, kattintson a „Nem vagyok egészségügyi szakember” gombra és ez a tartalom az Ön számára nem lesz elérhető.

Érdeklődő betegek számára
javasoljuk a protexin.hu tanulmányozását.

Vizsgálati eredmények a hüvelyi flóra helyreállításáról

Régóta ismert tény, hogy a bakteriális vaginózis egyik oka a hüvelyben élõ tejsavtermelõ baktériumflóra sérülése. A sérülés következtében kialakuló pH növekedés miatt csökken a hüvely ellenállóképessége, ami utat nyit a rekurráló urogenitális infekcióknak és oka lehet az infertilitáshoz vezetõ kismedencei gyulladásoknak.

Egyre több cikk lát napvilágot, melyek a kezelés egyik hatásos módjának a hüvelyi flóra helyreállítását tekintik. A jótékony, probiotikus baktériumok helyi alkalmazása több, kontrollált vizsgálatban is bizonyította hatását. Az egyik leggyakrabban vizsgált baktériumtörzs a Lactobacillus rhamnosus, mely a nyálkahártyához kötõdve gátolja a kórokozók növekedését.

Az egyik, 2010-ben lefolytatott vizsgálatban 49 nõbeteg vett részt. Az egyik csoport kizárólag metronidazolt kapott egy hétig, míg a másik csoport a metronidazole kezelés befejeztével heti egy alkalommal helyi probiotikus kezelést kapott Lactobacillus rhamnosus törzs alkalmazásával 6 hónapig. A vizsgálat során kimutatták, hogy a helyi probiotikus kezelés jelentõsen (p=0.01) csökkentette a a bakteriális vaginózis ismételt megjelenésének esélyét. A kutatók következtetése szerint a helyi Lactobacillus rhamnosus kezelés jelentõs haszonnal jár a bakteriális vaginózis kezelésében.

Egy másik, szintén 2010-es vizsgálat kettõs céllal indult. Az Arch. Gynecol. Obstet. júniusi számában megjelent cikk szerint a Lactobacillus rhamnosus hosszútávú helyi alkalmazásának hatását értékelték egy, illetve kétéves követéses vizsgálat keretében. A hosszútávú alkalmazás eredményeként az Amsel-kritériumok alapján kiértékelt esetek 60 illetve 80 százalékában megszűntek a tünetek, mellékhatást nem észleltek – ez a probiotikus kezelés hatásosságát bizonyította. A vizsgálat másik végpontja annak ellenõrzése volt, hogy a vaginális pH mérése milyen mértékben korellál a vaginosis egyéb tüneteivel. A vizsgálók arra a következtetésre jutottak, hogy a pH mérése egyszerű és megbízható módszer, jól korrellál az Amsel-kritériumok változásával, ezért alkalmas a vaginózis kezelési hatékonyságának nyomonkövetésére.

A probiotikumok előnyös és mellékhatásoktól mentes helyi használatát számos vizsgálat támasztja alá, melyek mögött a gyakorlati bizonyítékokon túl egyre több elméleti ismeret is rendelkezésre áll, amelyek segítenek megérteni a probiotikumok pontos hatásmechanizmusát.

1. Long-term vaginal administration of Lactobacillus rhamnosus as a complementary approach to management of bacterial vaginosis. Marcone V, Rocca G, Lichtner M, Calzolari E. Int J Gynaecol Obstet. 2010 Sep;110(3):223-6.)
  2. The use of Lactobacillus rhamnosus in the therapy of bacterial vaginosis. Evaluation of clinical efficacy in a population of 40 women treated for 24 months. Alessandro Rossi, Thomas Rossi, Marco Bertini and Giorgio Caccia. Archives of Gynecology and Obstetrics (2010) Volume: 281, Issue: 6, Pages: 1065-1069

Küldjünk értesítést a legújabb
szakmai kutatásokról?

Kérdése, javaslata van?