Kapcsolat van az IBS és a D-vitamin hiány között?

2016. január 11.

Egy új kutatás szerint az IBS-ben szenvedő betegek többsége D-vitamin hiánnyal is szembe kell, hogy nézzen, amely súlyosan érinti az életminőségüket. A tanulmány egy gyakran elfeledett tényre is rávilágít, hogy az iparosodott világ 10-15%-a érintett IBS betegségben és kiemeli az országos szűrési programok szükségességét, valamint a D-vitamin pótlás lehetőségét IBS betegeknél.

Az IBS egy krónikus betegség, amely során a beteg állapota változó. Gyakran előfordulhat ún. visszaesés (relapszus) is a betegnél, amelynek közvetlen oka általában nem ismert vagy nem egyértelmű. Az ilyen típusú betegségnek jelentős társadalmi hatása van, nem utolsó sorban pedig nagy egészségügyi költséggel is együtt jár, egyrészről a közvetlen tünetek és a betegséggel kapcsolt rendellenességek okán, másrészről pedig közvetetten a munkából kiesett idő miatt.

Kapcsolat van az IBS és a D-vitamin hiány között?Ez az új tanulmány randomizált, kettős-vak, három parallel vizsgálati modellt tartalmaz a D-vitamin, a placebó, illetve a D-vitamin és probiotikum kombináció alkalmazásával. 51 IBS beteget vontak be a vizsgálatba. A tesztek arra utalnak, hogy a D-vitamin hiány magas volt a különböző IBS tünetekkel párhuzamosan: 81,8% székrekedéses IBS-ben, 70% hasmenéses IBS-ben, és 81,6% kevert IBS tünetek esetében (Tazzyman et al., 2015).

Az eredmények jelentős összefüggést mutattak az alapadatokban a D-vitamin szint és az életminőség között. A kezelés (D-vitamin pótlás) szignifikánsan javította a D-vitamin szintet a placebó csoporthoz képest.

Más tanulmányok egyéb gasztrointesztinális feltételek mellett szintén támogatják a D-vitamin kiegészítés szerepét, és összefüggést mutatnak a D-vitamin hiány és a gyulladásos bélbetegségek között (IBD). A kutatók mostanában kapcsolatot vélnek felfedezni a D-vitamin és a vérnyomás csökkenése, valamint a szív- és vesebetegségek kockázatának csökkenése között.

Az egyik ilyen tanulmány 37 IBS beteg adatait értékelve kommentálta a D-vitamin kiegészítés hatását a betegek állapotára nézve. A publikáció beszámolt arról, hogy a nagy dózisú D-vitamin kiegészítés a betegek 70%-nál javította a tüneteket (Sprake et al., 2012). A D-vitamin kiegészítés szerepe a gasztrointesztinális egészségre vonatkozóan egy másik tanulmány által szintén támogatott, amely összefüggést mutatott ki a D-vitamin hiány és az IBD között (Hlavaty et al., 2014).

Az IBS a gasztrointesztinális traktus krónikus egészségkárosodással járó funkcionális zavara. Keveset tudunk arról, hogy miért és hogyan alakul ki ez az állapot, habár azt tudjuk, hogy egyes ételek és a stressz rontanak a tüneteken.

A Sheffield Egyetem kutatóinak kettős-vak, randomizált, kontrollált vizsgálata azt tűzte ki célul, hogy megvizsgálja valóban jótékony hatású-e a D-vitamin az IBS betegek állapotára (Tazzyman et al., 2015). A résztvevők vérmintát adtak a D-vitamin szint mérése érdekében és IBS tünetekre vonatkozó kérdőívet töltöttek ki. Minden beteg randomizáltan kapott vagy placebót, vagy D-vitamint és probiotikum placebót, vagy D-vitamint és probiotikumot. A résztvevők a számukra kijelölt kiegészítőt 12 héten át szedték és közben kitöltötték a kérdőíveket kéthetente. A D-vitamin+probiotikum csoport javulása 25%-ról 87,5%-ra ugrott, míg a D-vitamint magában szedők 22,2%-ról 92,3%-ra ugrott. Ehhez képest megjegyzendő, hogy a placebó csoport állapota szintén javult 18,5%-ról 60%-ra.

A kutatók rámutattak arra, hogy a D-vitamin érintett az idegi fejlődésben korábbi tanulmányok alapján, és a D-vitamin receptora (VDR) mindenhol expresszálódik az idegrendszerben, ahol is az aktivációja kapcsolatban van a neurotranszmitter szintekkel és a szerotonin szintézisével.

„A VDR a bélben szintén expresszálódik és szabályozza az epithél barrier funkcióját és a bélgyulladást, azt támogatva ezzel, hogy a D-vitamin hiányos étrend direkt hatással lehet a bélfunkciókra, így az IBS tünet együttesére is.” - kommentálták a folyóiratban.

A mostani vizsgálat a D-vitamin potenicális javító hatásait támogatta IBS betegek esetében. Korábban a kutatók rávilágítottak arra is, hogy egyes probiotikumok szintén jó hatással lehetnek az IBS betegek tüneteire. Ezzel kapcsolatos korábbi cikkeinket itt olvashatja:

Új lehetőség az IBS kezelésében

Probiotikumok az irritábilis bélszindróma (IBS) kezelésében

Új alternatív kezelés irritábilis bél szindrómában: Lcr35® probiotikum

A probiotikumok alkalmazási lehetősége irritábilis bélszindrómában

Irritábilis bélszindrómás (IBS) gyermekeknél négyszer gyakoribb a lisztérzékenység kockázati aránya

A fenti cikk Will Chu: ’Study links Irritable Bowle Syndrome with Vitamin D deficiency’ cikkének fordítása nyomán készült: www.nutraingredients.com

1. Hlavaty, T., Krajcovicova, A., Koller, T., Toth, J., Nevidanska, M., Huorka, M., Payer, J., 2014. Higher vitamin D serum concentration increases health related quality of life in patients with inflammatory bowel diseases. World J. Gastroenterol. WJG 20, 15787–15796. doi:10.3748/wjg.v20.i42.15787
  2. Sprake, E.F., Grant, V.A., Corfe, B.M., 2012. Vitamin D3 as a novel treatment for irritable bowel syndrome: single case leads to critical analysis of patient-centred data. BMJ Case Rep. 2012. doi:10.1136/bcr-2012-007223
  3. Tazzyman, S., Richards, N., Trueman, A.R., Evans, A.L., Grant, V.A., Garaiova, I., Plummer, S.F., Williams, E.A., Corfe, B.M., 2015. Vitamin D associates with improved quality of life in participants with irritable bowel syndrome: outcomes from a pilot trial. BMJ Open Gastroenterol. doi:10.1136/bmjgast-2015-000052
Fordította és összeállította:
Dr. Bencz Zoltán