A szép mosoly egészen a szívedig hatol

2020. február 3.

A rossz, hiányos fogak, az ápolatlan szájüreg nemcsak visszataszító érzést kelt a környezetben, de tulajdonosa számára komoly kihívással is jár egészsége megőrzését illetően. A megrágatlan ételek súlyos emésztőszervi panaszokat okozhatnak, a fog és ínybetegségek, a periodontitis pedig egy szisztémás krónikus alacsony szintű gyulladásos állapotot eredményeznek, gyulladásos gócként szerepelnek, és egész szervezetünk egészségi állapotát kedvezőtlenül befolyásolják.

Szép mosoly

Az utóbbi évek klinikai vizsgálatai kimutatták, hogy a bél diszbakteriozisához hasonlóan a szájüreg diszbakteriózisa, valamint az atherosclerosis, a kardio- és cerebrovaszkuláris betegségek és a halálozás között szoros összefüggés mutatható ki. A gyulladás hatására a vérben jelentkező bakteriális endotoxinok endoteliális toxicitása, valamint a felszaporodó proinflammatorikus citokinek (PGE-2, IL-1beta, TNF-alfa) és a gyulladásos mediátorok hatására fellépő immunválaszok központi szerepet játszanak a különféle társbetegségek kialakulásában.

Az endotelsejtek baktériumok általi inváziója endotel diszfunkcióhoz vezet, amely kulcsfontosságú szerepet tölt be az atherosclerosis és az ennek következtében létrejövő betegségek kialakulásában.

Hasonlóképpen, hosszútávon a parodontális betegségek által egyéb krónikus betegségekkel, például a cukorbetegséggel, az elhízással, a légúti betegségekkel, a daganatos betegségek gyakoribb előfordulásával, a mozgásszervi betegségek progressziójával és a csontritkulás okozta veszélyekkel is számolnunk kell.

Nemcsak a megfelelő szájhigiéne biztosítása, de a szájüreg védelmében tevékenykedő egészséges szájfóra megőrzése is fontos közegészségügyi kérdés.

1. Leishman SJ, Do HL. Ford PJ: Cardiovascular disease and the role of oral bacteria J Oral Microbiol. 2010;2:10.3402/jom.v2i0.5781.
Fordította és összeállította:
Dr. Wacha Judit