BIO-KULT NEURÁVAL a nyugodtabb, egészségesebb életért

2022. szeptember 21.

A bélflóra egy olyan komplex ökoszisztéma, amely részt vesz szervezetünk számos élettani funkciójának szabályozásában.
Egészséges emberekben homeosztatikus egyensúly áll fenn az immunrendszer működése és a bélflóra összetétele között.
A diszbiózis okozta low grade inflammáció (alacsony szintű gyulladás) stimulálja a korral járó betegségek kialakulását és progresszióját, (cerebro- és kardiovaszkuláris kórképek, anyagcsere-betegségek, csontritkulás, degeneratív izületi betegségek, demencia, Parkinzon kór, Alzheimer-kór…), ezáltal gyorsítja a biológiai öregedés folyamatát.
Az öregedést úgy definiálhatjuk, mint szervezetünk minden szervére kiterjedő progresszív funkcionális kapacitáscsökkenést, amivel párhuzamosan jellegzetes bélflóra változások is megfigyelhetők.
A mikroflóra életünk folyamán születéstől az idős korig jellemző változáson megy át. Csökken a bakteriális diverzitás, csökken a nyálkahártya védelmét biztosító butiráttermelő baktériumok aránya, csökken a hasznos immunmoduláló fajok mennyisége, ezzel szemben nő a fakultatív anaerobok aránya.
A baktériumok által termelt butirát az enterocyták fő energiaforrása.
BIO-KULT NEURÁVAL a nyugodtabb, egészségesebb életért A butirát gyulladásgátló hatású, védi a barrierfunkciót, gátolja az endotoxémia kialakulását, antineoplasztikus hatású.
Idősekben csökken a butirátgyártó baktériumok aránya, ami egyrészt rontja a bélműködést, másrészt az endotoxémia fokozódása révén hozzájárul a degeneratív betegségek rosszabbodásához, melyet az életkor mellett a táplálkozási szokások, környezeti tényezők (pl. fertőző betegségek, műtétek, antibiotikum-szedés, egyéb gyógyszerek használata) is befolyásolnak.
A kóros bélflóra és metabolitjai immunaktiváció és gyulladás révén krónikus szervi megbetegedésekhez, immunbetegségekhez, anyagcserezavarokhoz, daganatos megbetegedésekhez vezetnek megakadályozva a hosszabb, egészségben tölthető élet lehetőségét.
A bél mikrobióta diszbiózisát az SCFA termelők szelektív kimerülése jellemzi, ami a különféle szervi betegségek mellett az idős korban gyakori mozgásszervi károsodásokban is aktív szerepet játszik. Sarcopéniát (izomsorvadás), csontritkulást, osteoarthritist is eredményez.
A probiotikumok által kiváltott antiinflammatorikus válasz kedvező lehet valamennyi diszbiozishoz köthető krónikus betegség, így a mozgásszervi betegségek kezelésében is.
Ph-eltolódás révén elősegítik a vastagbélben az ásványi anyagok passzív diffúzióval történő felszívódását (Ca2 +, Mg2 +, Fe2+ és Zn2 +). Hatással vannak a zsíranyagcserére. Gátolják a koleszterin szintézisben szereplő enzimeket, ezáltal csökkentik a koleszterin-termelést, segítik a koleszterin széklettel való kiürülését, ezáltal csökkentik a cerebro- és kardiovaszkuláris rizikót.
A bélflóra által termelt polyaminok (PA) részt vesznek a DNS, az RNS és a fehérjék előállításában, segítik a sejtek érését, differenciálódását.
A széklet PA szintje idős emberekben jellemzően lecsökken, a fehérje-energia alultápláltság (PEM) súlyos immundiszfunkciót eredményez.
Lactobacillusok használata mellett mind a szérum albumin koncentráció, mind a testsúly növekedése megfigyelhető. A laktobacillusok fokozzák a bél IgA termelését, segítik visszaállítani a tápláltsági állapotot és a szisztémás immunválaszt.

A B. animalis subsp. lactis fogyasztására nő a bélben a PA szint és csökken a szisztémás gyulladás. A megnövekedett PA koncentráció az intesztinális barrier helyreállításával gyulladásgátló hatás révén lassítja az öregedést. Anti-mutagén, anti-oxidatív tulajdonságaival elősegíti a hosszabb élet fenntarthatóságát.
A polyaminok részt vesznek az agyi tevékenységek szabályozásában is.

Az emberi mikrobióta neuromodulátor hatása révén befolyásolja
az idegrendszer működését. Hat a kognitív viselkedésre, a személyiség, a hangulat, az alvás, az étkezési magatartás, a különböző neuropszichiátriai betegségek, valamint az érzelmi zavarok alakulására
A súlyos depressziós rendellenességek gyakran kapcsolódnak aktivált gyulladásos folyamatokhoz és a proinflammatorikus citokinek, például az IL-1β, IL-6 és IL-18 emelkedett szintjéhez
A krónikus szervi megbetegedések gyakran társulnak fáradékonysággal, depresszióval.

Hogyan érvényesül a probiotikumok hatása ezen tünetek ellen?

A kialakuló krónikus alacsony szintű gyulladás fontos oki tényezője a korral járó betegségek kialakulásának. A laktobacillusok segíthetnek visszaállítani
a nyálkahártya barrierfunkciót, gátolják a gyulladásos citokinek szintézisét.
Javítják a tápláltsági állapotot, növelik a védő hatású SCFA termelését, csökkentik a szérum koleszterin-szintet, ezáltal a kardiovaszkuláris rizikót, javítják a glukóz anyagcserét, az inzulinrezisztenciát.
Javítják a szisztémás immunválaszt.
Megakadályozzák az endotoxémia létrejöttét, csökkentik a toxikus anyagcseretermékek felszaporodását (urémiás toxin, májtoxin).
Antioxidáns hatásúak.
Neurotranszmittereket - pl GABA – termelnek..
A vaguson át aktiválják a belek és az agy közti idegpályákat.
Csökkentik az agyi eredetű neurotróf faktort (GDNF),
A μ-opioid receprokon keresztül fájdalomcsillapító hatást fejtenek ki.

A jótékony baktériumok csökkentik a zsírmáj, a hipertónia, a kardio- és cerebrovaszkuláris szövődmények kialakulásának kockázatát.
Jól alkalmazhatók a metabolikus szindróma megelőzésében és adjuváns kezelésében. A laktobacillusok használata enyhíti a központi idegrendszeri gyulladást és mérsékli a szorongással összefüggő tüneteket. Egyre több mikrobiális taxon szerepét megismerve a táplálkozási beavatkozások és a probiotikumok új terápiás lehetőséget kínálhatnak a különféle neurológiai betegségek progressziójának megfékezésében ezáltal is késleltetve az öregedés folyamatát

Miért lett a BIO-KULT NEURA az év probiotikuma a 2020-as évben a Nutra Ingredients Awards szavazásán

A bél és az agy között nem csak idegi kapcsolat van, hanem folyamatos kétirányú kommunikáció zajlik a stresszhormonok és az immunrendszer közvetítésével.
Az utóbbi években a bél-agy tengellyel kapcsolatos kutatások növekvő száma és ezek pozitív eredményei arra ösztönözték a gyártót, hogy megtervezzék a Bio-Kult Neura étrend-kiegészítő készítményt, mely az élő baktériumflóra 14-féle törzsét, magnéziumot és B6 – vitamint tartalmaz. Utóbbiak egyaránt hozzájárulnak a központi idegrendszer normál működéséhez. A magnézium és a B6-vitamin hozzájárul a fáradtság csökkentéséhez és a normál pszichológiai funkciókhoz.
A Bio-Kult Neura, az első tudományosan kifejlesztett, többfunkciós készítmény, amely a bél-agy tengelyre gyakorolt pozítív hatásával segít az egészség fenntartásában.
A fentiek alapján a készítményt azoknak a fogyasztóknak ajánljuk, akik olyan készítményt keresnek, ami segít a lelki, fizikai egyensúly megtalálásban és elérésében – hiszen az egyensúly eléréséhez nélkülözhetetlen, hogy az agyunk és bélrendszerünk is egészségesen, normálisan működjék.

A témát érintő cikkek listája

• PLoS One. 2010; 5 (5): e10667
  • Obes Rev.2011;12(4):272-81
  • Microbiology and Immunology 2007;51:25–35.
  • Clinical Science. 2015;129(6):461–476.
  • Aging Cell. 2015;14(6):957–970.
  • Dialogues Clin Neurosci. 2011;13(1):55-62
  • Cellular and Molecular Life Sciences 2017, Vol. 74, Issue 20, pp 3769–3787
  • Microbiome. 2017.14;5(1):80
  • Journals Gerontol Ser A Biol Sci Med Sci. 2014;69 (Suppl 1):S4-S9.
  • Neurobiol Aging. 2017;49:60-68.
  • Oncotarget. 2016; 7: 11803-11816.
  • Nutrition. 2007; 23 (4): 342-50.
  • FEMS Immunol. Med. Microbiol.2001. 31, 181–186
  • PLoS One 2011. 6, e23652
  • Aging (Albany NY). 2019 ; 11(2): 289–290.

Dr. Wacha Judit
klinikai főorvos, belgyógyász-gasztroenterológus