Nőgyógyászati fertőzések és a probiotikumok kapcsolata

2012. szeptember 15.

A bakteriális vaginózis esetében leggyakrabban alkalmazott metronidazolos, clindamycines kezelés mellett a tenyésztést követő célzott antibiotikum terápia sikeres módszer, ám jól ismert tény, hogy ennek ellenére a fertőzés az esetek közel felében rendszeresen kiújul.

Az ismételt antibiotikus kezelés részben megoldást jelent a problémára, azonban az ok, a visszafertőződés oka jórészt megoldatlan marad. Ez pedig a hüvely védekező mechanizmusa egyik fő összetevőjének, a laktobacillusoknak a jelentős károsodása, melyek az antibiotikumos kezelés kapcsán – annak mellékhatásaként – jórészt kipusztulnak. Azt mondhatjuk tehát, hogy a visszatérő fertőzés szinte törvényszerű – hiszen az első védelmi vonal, a laktobacillus-flóra sérül a kezelés során.

Egy 2008-as hazai doktori értekezés 1 szerint: "...a gyakori recidiva megelőzésének eszköze antibiotikum kezelés után a megfelelő lactobacillus flóra kialakítása, fenntartása. Ezt a hüvelyben élettani körülmények között túlsúlyban levő lactobacillus törzsek segítségével célszerű helyreállítani."

Természetesen az antibiotikumos kezelést követő leghatékonyabb stratégia a hüvelyi flóra helyreállítása olyan készítményekkel, amelyek hatásossága klinikai vizsgálatokkal igazolt2.

1. Az alsó genitális traktus leggyakoribb fertőzéseinek prevalenciája és kockázati tényezői serdülőkben és fiatal nőkben. Doktori értekezés. Dr. Ujházy András Semmelweis Egyetem Klinikai Orvostudományok Doktori Iskola 2008
  2. A Protexin Gynophilus hüvelykapszula hatásosságát egy ausztriai klinikai vizsgálat igazolta: The role of Lactobacillus casei rhamnosus Lcr35 in restoring the normal vaginal flora after antibiotic treatment of bacterial vaginosis. Petricevic L, Witt A. BJOG. 2008 Oct;115(11):1369-74.
Fordította és összeállította:
Dr. Bencz Zoltán