2014. év cikkei

Ismert, hogy bakteriális vaginózisban lecsökken a hüvelyt védő laktobacillusok és megnövekedik az anaerob baktériumok száma. Már egy korai, 2006-ban megjelent vizsgálatban1 is igazolták, hogy a jól bevált antibiotikus kezelést igen hatásosan lehet kiegészíteni probiotikumok adásával.

Nőgyógyászat

Az egészséges hüvelyflóra fontos védelmi vonal a patogénekkel szemben. Ha ez a nagyrészt Lactobacillus-okból álló flóra megbomlik, csökken a mennyiségük, ezzel helyet adnak különböző anaerob baktériumoknak, amelyek bakteriális vaginózist okoznak. A bakteriális vaginózis összefüggésbe hozható számos szexuális úton terjedő betegséggel is.

Nőgyógyászat

A hüvelyi mikroflóra egészséges egyensúlyának alapvető jelentősége van, különösen a magzat védelmében
A nők egészséges hüvelyi mirkoflórájának fontos védelmi szerepe van, amely meggyengülhet például egy betegség vagy antibiotikumos kezelés miatt. A tartósabb fertőzések okán kialakult kellemetlen állapotok helyreállítását probiotikumokkal sikerrel végezték már több klinikai kísérletben is (Anukam et al., 2006).

Új alternatív kezelés irritábilis bél szindrómában: Lcr35® probiotikum
Az irritábilis bél szindróma (IBS) funkcionális bélpanaszok együttesét jelenti. A betegséggel csak az érintettek 30%-a fordul orvoshoz, noha a világ teljes lakosságának közel 10-20%-a szenved a tüneteitől. Kevés igazán hatékony eszköz létezik, amellyel segíteni lehet a betegek állapotán.

Gasztroenterológia

A BMC Microbiology 2012 márciusi számában egy új és igen informatív vizsgálati módszert, és a segítségével kapott eredményeket tettek közzé.

Gasztroenterológia

Antibiotikumok és probiotikumok a bakteriális vaginózis kezelésében
A bakteriális vaginózis kezelésének bevált módja a helyi antibiotikumos kezelés. A szájon át alkalmazott és a helyi, kenőcsös kezelés eredményeként a fertőzés egyaránt eredményesen leküzdhető, ugyanakkor a vaginális flóra probiotikus baktériumai, a vaginális flóra védelméért felelős lactobacillusok is elpusztulnak. A probiotikus flóra helyreállításának jelentősége az igen gyakori visszatérő fertőzések megelőzésében van.

Nőgyógyászat

Egy új közlemény szerint a terhesség alatt probiotikumot szedett nők körében lényegesen kevesebb terhességi diabetes alakult ki és csökkenhet a túl nagy újszülöttek aránya is.

Nőgyógyászat

Hatásos-e a probiotikum laktóz intolerancia kezelésében?
Évtizedek óta vizsgálják a probiotikumok alkalmazási lehetőségeit a laktóz intolerancia kezelésében, a Lactobacillus bulgaricus (LB), Streptococcus thermophilus (ST), valamint a Bifidobacterium és más Lactobacillus fajok vonatkozásában. A tanulmányok nagy része a LB és ST tartalmú joghurt laktóz megemészthetőségére irányul, a tejjel és nem élő baktériumokat tartalmazó joghurttal összehasonlítva.

Új lehetőség az IBS kezelésében
Az irritábilis bél szindróma (IBS) funkcionális bélpanaszok együttesét jelenti. A betegséggel csak az érintettek 30%-a fordul orvoshoz, noha a világ teljes lakosságának közel 10-20%-a szenved a betegségben. Specifikus diagnosztikai vizsgálat nem létezik, így nehéz biztosan kiszűrni a betegségtől szenvedőket.

Gasztroenterológia

dr. Székely György: Az irritábilis bél szindróma (IBS)
A Reggeli Napi Doktor vendége Dr. Székely György, aki az IBS-ről beszél.

Gasztroenterológia

Ünnepeljük a Születés Hetét!
A Születés Hetének (2014. május 3-11.) alkalmával szeretnénk a probiotikumok és a születés kapcsolatára rávilágítani, avagy arra, hogy milyen sok területen lehetnek hasznosak a jótékony baktériumok az anyukának, és a kisbabának.

Nőgyógyászat

Az irritábilis bélszindróma olyan emésztőszervrendszeri működészavar okozta tünetcsoport, amelynek hátterében nem mutatható ki sem a bélnyálkahártya elváltozása, károsodása, sem kóros folyamatokra utaló laboratóriumi eltérés (6.).

Gasztroenterológia

Az idei évben több olyan közlemény is napvilágot látott, melyben a bakteriális vaginózis és a koraszülések kapcsolatát vizsgálják. A téma áttekintéséhez néhány, korábban már ismert tényt is érdemes sorra venni:

Nőgyógyászat

A probiotikumok befolyásolhatják az agyi működést egészséges egyénekben
Ötféle probiotikus törzset tartalmazó fermentált tejtermék naponta fogyasztva befolyásolhatja az érzelmekért és érzékelésért felelős agyi területek aktivitását.

Probiotikumok

Régóta ismert tény, hogy a bakteriális vaginózis egyik oka a hüvelyben élõ tejsavtermelõ baktériumflóra sérülése. A sérülés következtében kialakuló pH növekedés miatt csökken a hüvely ellenállóképessége, ami utat nyit a rekurráló urogenitális infekcióknak és oka lehet az infertilitáshoz vezetõ kismedencei gyulladásoknak.

Nőgyógyászat

Gyermekkori konstipáció kezelése szinbiotikummal (Protexin Restore)
A gyermekkori székrekedés gyakori probléma. A pre- és probiotikumok gyermekkori székrekedésben való alkalmazását külön-külön ugyan már néhány klinikai vizsgálat igazolja, azonban ez az első olyan tanulmány, amelyben a szimbiotikumok (pre- és probiotikum együtt) terápiás hatását vizsgálják.

Az Lcr Regenerans® (Gynophilus) hatása a hüvelyi gombafertőzés tüneteire
A hüvely összetételében a szerves és szervetlen vegyületeken kívül, élő mikroorganizmusok is találhatók. A hüvelyi nyálkahártya felszíni rétegeinek természetes leválása során glikogén szabadul fel, amelyet a Döderlein baktériumok metabolizálnak, és tejsavat termelnek.

Nőgyógyászat

Probiotikus törzsek megnövelik az influenza vakcina hatékonyságát
A Bifidobacterium animalis ssp. lactis (BB-12®) és Lactobacillus paracasei ssp. paracasei (L. casei 431®) értékelése influenza vakcináció hatására: dupla vak, randomizált, placebo kontrollált tanulmány

Gyermekgyógyászat

2006-ban Jeffrey Gordon professzor és munkatársai a Washington Egyetemen végzett eredményeiket a Nature folyóiratban publikálták. Ebben közlik, hogy a kövér és a sovány emberek bélflórája más összetételű, és ha az obez emberek fogynak, akkor a mikrobiótájuk jobban hasonlít a sovány emberekéhez, ezzel alátámasztva, hogy az obezitás kialakulásában szerepe van a bélflórát alkotó mikroorganizmusoknak.

Probiotikumok

Túlsúly alakulhat ki az abberáns csecsemőkori mikrobióta összetétel miatt
Számos kísérleti tanulmány utal arra, hogy a károsodott bélmikrobióta befolyásolhatja az energiaraktározást és az elhízást. A jelenlegi tanulmány célja, hogy rávilágítson a korai mikrobióta összetétele és a testtömeg alakulása közti összefüggésre.

Gasztroenterológia

A probiotikumok olyan nem patogén baktériumok, melyek enteralis bejuttatása jótékony egészségügyi, élettani hatást eredményez a gazdaszervezetben. Képesek befolyásolni a béltraktus fiziológiáját mind közvetve, mind közvetlenül, - a szervezet belső ökoszisztémáján, vagy az immunrendszer működésén keresztül.

Gasztroenterológia

2013 novemberében a Cell Host & Microbiome c. folyóiratban megjelent tanulmány szerint a bélen áthaladó táplálék tranzitidejét a mikrobióta hatására felszabadult hormonok komplex rendszere befolyásolhatja.

Gyermekgyógyászat

Az enterohaemorrhagias E. coli (EHEC O157) kötődése az intestinalis gazdasejt felszínére esszenciális a vérzéses colitis, valamint a hemolyticus uraemias syndroma kialakulásában.

Probiotikumok

Probiotikus terápia a cöliákia kezelésében
A cöliákia vagy gluténszenzitív enteropathia autoimmun betegség, amely azon egyéneknél okoz problémát a glutén fehérje megemésztésben, akik hordozzák a HLA-DQ2 és DQ8 alléleket. Ez a betegség a vékonybelet érinti elsősorban, és gyakran jár hasmenéssel, malabszorpcióval, sőt extraintesztinális tünetekkel is.

Gasztroenterológia

A tanulmányban a probiotikus Lactobacillus rhamnosus Lcr 35 törzs adhéziós képességét vizsgálták cervicalis és hüvelyhám sejtekhez, valamint a hatását a patogén – bakteriális vaginózis okozó – baktériumok (Prevotella bivia, Gardenella vaginalis, Candida albicans) életképességére.

Nőgyógyászat

A témakörben az eddigi klinikai bizonyítékok arra utalnak, hogy a bélflóra fontos szerepet játszik a gasztrointesztinális problémákban.

Probiotikumok

Újszülöttek kólikás hasfájásának kezelési lehetősége
A csecsemők hasfájásának hátterében több ok állhat, amelyek különböznek súlyosságukat és kezelésüket tekintve is. Az egyik, viszonylag gyakran előforduló típus a kólikás hasfájás. Az újszülöttek közel 10-30%-át érinti ez a probléma az életük első három hónapjában (Kianifar és mtsai., 2014).

Gyermekgyógyászat

A probiotikumokat számos urogenitalis fertőzés adjuváns kezelésére használják, mint alternatív terápiás eszközt. Jelen vizsgálat arra kereste a választ, hogy befolyásolja-e a HPV fertőzés okozta precancerosus cervix lesiok cytologiáját a probiotikumok használata.

Nőgyógyászat

A Lactobacillus paracasei képes megváltoztatni az egészséges lakosság bélflóráját, noha ez szigorúan az egyes emberek belső „ökoszisztémájától” függ, amint azt egy új vizsgálat is igazolja.

Gasztroenterológia

Emésztéskönnyítés az ünnepek után probiotikumokkal
Az ünnepek alatt elköltött bőséges étkezések jelentősen különböznek a mindennapi, különösen a hétköznapi étrendünktől. A hirtelen váltások az emésztőrendszert bizony megterhelik, nem csoda, hogy ilyenkor az emésztési folyamat egyes szakaszai nehezebben mennek végbe.

Gasztroenterológia

Női intim termékek hatása a hüvely mikrobiótájára
Fashemi és munkatársai által publikált tanulmányban egy a női hüvelyflórában természetesen előforduló tejsavbaktériumot izoláltak, és in vitro különböző intim alkalmazású szerek hatását vizsgálták a tejsav baktérium növekedésére és szaporodására, túlélésére ill. IL-8 termelésre.

Nőgyógyászat

A probiotikumok működése és a szervezetben kifejtett hatásaik
A probiotikumok olyan hasznos baktériumok, amelyek segítik a gazdaszervezet működését. Az emberi bőr, a száj- és orrüreg, a hüvely és az emésztőrendszer baktériumok milliárdjait tartalmazza.

Probiotikumok

Vadai Katalin: A probiotikumok jelentősége a terhesség alatt és után, a születés pillanatától kezdve
Vadai Katalin alőadása: A probiotikumok jelentősége a terhesség alatt és után, a születés pillanatától kezdve