2023. év cikkei

Ezért érdemes szedni magnéziumot
A paracetamol az egyik leggyakrabban használt hatóanyag a gyógyászatban, ám bevitele májkárosodáshoz vezethet. Úgy tűnik azonban, hogy ezt meg lehet akadályozni.

Fejfájás, migrén

A lenyelhető okostabletta monitorozásában agyulladásra utaló molekulák valós idejű érzékelésével előre jelezheti a gyulladásos bélbetegség fellángolását is.

Probiotikumok

A Columbia Egyetem kutatói szerint a Parkinson-kór eredete a bélből induló immunválasz.

Probiotikumok

Egyértelműen hasznos és káros baktériumokat is sikerült azonosítani inzulinrezisztenciában szenvedő betegeknél.

Protexin Teniszkupa 2023
Idén 13. alkalommal került megrendezésre a Protexin Teniszkupa, mely egyben kellemes kikapcsolódást jelentett az orvosok és gyógyszerészek számára, másrészt kiélezett,

Probiotikumok

A bélflóra elváltozásai előre jelezhetik a mogyoróallergiát
A csecsemők bélflórájában és a bélcsatornájukban élő mikroorganizmusok által előállított metabolitokban bekövetkező változások korai indikátorai lehetnek a mogyoróallergia kifejlődésének – derül ki egy friss vizsgálat eredményeiből.

Immunológia

A probiotikum javíthatja a kognitív funkciót egészséges idős emberekben
Egy új tanulmány szerint a Bifidobacterium longum BB68S napi kiegészítése javíthatja az idős emberek kognitív funkcióit, beleértve a memóriát és a figyelmet.

Probiotikumok

Tanulmány: A Lactobacillus paracasei N1115 támogatja a bélrendszer egészségét a szászármetszéses csecsemőknél
A 12 hetes randomizált, placebo-kontrollos vizsgálatban 101, 6-24 hónapos csecsemő részvételével a jótékony hatások a legfiatalabb csecsemőcsoportban voltak a legnyilvánvalóbbak.

Bifidobacterium infantis
Először 1899-ben a Pasteur intézetben Henri Tissier izolálta csecsemő székletéből. 1952-ben György Pál anyatejből izolálta.

Probiotikumok

Dysbiosis hasi  műtétek után - epebetegségek
A bélflórasérülés és a hasi panaszok összefüggése az utóbbi évtizedekben került előtérbe. Epebetegségek műtéti megoldását követően az epesavak kiválasztásának megváltozása hatással van a bélflórára.

Streptococcus thermophilus
1905-ben izolálta Sztamen Grigorov bolgár orvos együtt a Lactobacillus bulgaricus törzzsel.

Lactobacillus paracasei
Először 1916-ban izolálta Sigurd Orla-Jensen.

Bifidobacterium breve
Izolálás: 1963-ban csecsemők székletéből izolálták. 1971-ben a Bifidobacterium parvulorum és a Bifidobacterium breve Bifidobacterium breve néven egyesült.

Probiotikumok

Milyen az egészséges bélmikrobiom összetétele? A változó ökoszisztéma az életkor, a környezet, az étrend és a betegségek függvényében
A bélmikrobiom számos mikroorganizmusból áll, beleértve a baktériumokat, élesztőgombákat és vírusokat.

Gasztroenterológia

A bélmikrobióta, a probiotikumok és a sport<br/>A klinikai bizonyítékoktól az agonista teljesítményig
A gyomor-bél traktus (GI) szövetei gazdagok myeloid és limfoid sejtekben, amelyek közül sok a szervekben lévő limfoid szövetekben található.

Bifidobacterium longum
Humán eredetű baktériumtörzs. Először 1899-ben a Pasteur intézetben Henri Tissier izolálta csecsemő székletéből.

Lactobacillus bulgaricus
A Lactobacillus bulgaricus és sok más tejsavbaktérium fontos szerepet játszik az élelmiszerek fermentációjában, amelyek a jellegzetes ízelváltozásokat idézik elő, és tartósító hatást fejtenek ki a fermentált terméken

Probiotikumok

A fogantatásig eltelt idő csökkentése és klinikai terhesség arányának arányának fokozása myo-inozitollal, probiotikumokkal és mikrotápanyagok kiegészítéssel
2023-ban publikálták a következő, Szingapúrban végzett vizsgálatot.

Nőgyógyászat

A hasnyálmirigyrák kezelése és a bélflóra károsodása
A hasnyálmirigyrák kezelése a műtét és a posztoperatív kemoterápiás kezelés az egyetlen esély az igen rossz prognózisú daganat túlélésére. Figyelemmel kell lenni a bélflóra sérülésére is, mivel ez a kezelés során fokozhatja a beteg panaszait és összetéveszthető a kemoterápiás szer egyéb mellékhatásával.

Lactobacillus helveticus
Gombás és bakteriális kórokozók gátlása: A L. helveticus szerepe a fertőzések megelőzésében és kezelésében

Lactobacillus rhamnosus
A Lactobacillus rhamnosus egy humán eredetű baktériumtörzs, mely széles körben kutatott. 1983-ban Sherwood Gorbach és Barry Goldin izolálta az L. rhamnosus GG-t egészséges ember bélrendszeréből.

Gasztroenterológia

Agy-bél tengely: fókuszban a probiotikumok új generációja
Az agy-bél tengely és bélflóra összetételének (mikrobiom) kutatása és az egyes kórképekkel való összefüggésének kimutatása forradalmi változást hozhat az orvostörténetben. Az utóbbi évtizedek felfedezéseinek eredménye egy teljesen új szemlélet, amely az orvosi diagnosztika mindennapjaiba is be fog kerülni, bár jelenleg még forrongó állapotban van.

Testsúly
Hazánkban a túlsúly népbetegségnek számít, a felnőtt lakosság kb. 60 százalékát érinti és ez sajnos nem csak esztétikai kérdés. Az elhízás következtében számos krónikus betegség: pl. magas vérnyomás, szív- és érrendszeri betegségek, stroke, a 2-es típusú cukorbetegség, obstruktív légúti betegségek, alvási apnoe...

Gasztroenterológia

Hogyan hat az intermittáló böjt a bélflórára?
Böjtölni sokan szoktak, tudatosan böjtölni kevesebben. A szakszerűen kivitelezett koplalásnak, így az intermittáló böjtnek számos kedvező élettani hatása lehet; a koplalások és étkezések ritmikus változása az intesztinális mikrobiomra is előnyösen hathat.

Gasztroenterológia

Vashiányos anaemia és a mikrobiom
Jelentős különbségeket figyeltek meg a vashiányos vérszegénységben (IDA) szenvedő nők bélbaktérium-összetételében az egészséges kontrollcsoporthoz képest, és a Faecalibacterium fajok mutatták a legnagyobb csökkenést – derül ki egy új tanulmányból.

Nőgyógyászat

Fűszerek a táplálkozásban; avagy a bélben élő baktériumok életének sava-borsa
A modern tudomány számos esetben igazolta a fűszernövények összetevőinek kedvező élettani hatását,- elsősorban azok gyulladáscsökkentő és antioxidáns hatásaira visszavezethetően. A legfrissebb vizsgálatok a fűszernövények intesztinális flórára kifejtett hatását is górcső alá vették.

Gasztroenterológia

Támogatják-e a probiotikumok a testtömeg-kontrollt?
Állatkísérletek mellett humán vizsgálatok is igazolják azt, hogy a hízásban és a fogyásban is szerepet kap a bélflóra. Nemrégiben egy probiotikus törzs kedvező hatására mutattak rá humán vizsgálati eredmények.